Tekenlessen III

à la Kandinsky

KLIMT 

Basistechnieken

Verschillende tekenlessen   

 

Voor alle tekenlessen geldt:

Aanmelden: Ga naar de homepagina, naar: Contacten
Vul hier je naam, telefoonnummer of e-mailadres in en
vermeldt erbij aan welke tekenles (-lessen) je wilt deelnemen. Losse lessen zijn mogelijk.
Misschien wil je overleg of heb je vragen? Vraag gerust, ik neem daarna contact met je op.

De tekenlessen gaat door bij aanmelding van minimaal 2 personen.
De tekenlessen zijn inclusief gebruik van materialen. Tijdens de les is er thee/ koffie en iets lekkers.

à la Kandinsky II/ Muzikale explosie op papier / les 1 t/m les 10

Lesdagen:  Vrijdagdagochtend  (van 9.00 - 11.30 uur).
Lesdata:  1-3-2024; 15-3-2024; 29-3-2024;11-4-2024; 26-4-2024; 10-5-2024; 24-5-2024; 14-6-2024 (wordt verzet); 27-6-2024 en 12-7-2024

De hele lessenreeks: € 150,- (incl. BTW).

à la Kandinsky II is een verdiepingsreeks in het werk van Kandinsky.

De Russische schilder Wassily Kandinsky tekende als kind al graag. Zijn drang om te schilderen was zo groot dat hij zijn leven wijdde aan de vernieuwing van het spirituele in de kunst. Hij componeerde zijn werken als muziek.

Het tekenen naar Kandinsky is werken met kleur (vanuit emotie) Het is muzikaal (vanuit een lijnenspel in ritme en compositie), het is verhalend (vanuit een spel met vormen) en geometrisch. Volgens Kandinsky paste bij elke vorm een bepaalde kleur. Zo was er bijvoorbeeld geel voor de driehoek, rood voor het vierkant en oranje voor de rechthoek.

Tijdens de lessen raken we telkens een onderdeel van zijn werk aan. We gaan voorbereidend tekenen/ schilderoefeningen doen en daarna gaan we aan de slag met zijn abstracte, eigen taal.

Kadinsky 3

Les 1 en 2. Vormen en kleur
Spelen met vormen op stevig aquarelpapier met ecoline en permanent marker. Actie en interactie, binnen- en buitenspanning, kosmische en aardse symboliek.

Les 3. Lijnen en stippen
Luisteren naar muziek, waarna lijnen en stippen verschijnen. Het begint te dansen. Daarna volgt kleur.

Les 4. Penseelverhalen die vanzelf tot leven komen
De penseel laat het verhaal verschijnen. Werken met de schrale lijn, donker en licht, verdieping, verfijning en verbinding. Met pen en kleurpotlood.

Les 5. Energetisch schilderen
In een ritmische, energetische, bewegingsimpuls maak je je penseel leeg op het papier. Alles wat zich aanbiedt kan gebruikt worden voor deze muzikale explosie. Met permanentmarkers en kleurpotloden werk je je tekening bij.

Les 6 en 7. Collage, gebruik makend van zwarte vierkantjes
De cirkel als middelpunt/ uitgangspunt, waarbij je zwarte vierkantjes met elkaar verbindt door middel van kleur.

Les 8. Compositie op zwart papier
Opgezet vanuit 2 ovalen, waar heftig golvende vormen doorheen lopen. Rechte, met de liniaal getrokken lijnen bieden steun waardoor een soort jazz-compositie ontstaat. Je tekent met kleurpotloden, waarbij met veel kracht en dan weer zacht en verfijnd gekleurd wordt.

Les 9. Mini Kandinsky, in verbinding met elkaar
Met fineliners teken je een aantal mini Kandinsky ’s die je vervolgens een plekje geeft op een groter zwart blad. Vervolgens ga je op zoek naar verbinding met wit potlood op zwart.

Les 10. Compositie in lijn, vorm en kleur
Uitgangspunt is een grote dubbele cirkel, die alle vormtaal bij elkaar houdt. Vertel je eigen muzikale verhaal op papier. Eerst met kleurpotlood ademend kleuren, daarna pas met ecoline vol schilderen. Hierdoor blijven de vormen en je verhaal transparant.

 

* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

 KLIMT, Patronen in de schilderkunst en in jezelf..

(Hoe ziet jouw levensmozaïek er uit?)

Een aantal tekenlessen in het licht van de grote kunstenaar KLIMT.

Kosten: per tekenles € 15,-/ donderdagavond van 19.00 - 21.30 uur

Lesdata: 14-3-2024; 28-3-2024; 11-4-2024; 25-4-2024; 9-5-2024 en 23-5-2024

Tijdens de eerste tekenlessen  verdiep je je in patronen. De uiterlijke, maar ook de innerlijke patronen. Hoe wissel je patronen uit?
Wat weten we over Klimt en zijn werk? 
Hoe tekende hij zijn patronen?

We kijken hoe je op eenvoudige wijze een lichaam in beweging krijgt op papier. 
Klimt heeft vele verschillende vrouwen geschilderd. Wat valt op in zijn werk en wat maakt deze kunstenaar zo bijzonder?
Je leert hoe het vrouwelijk gezicht getekend kan worden en ook haar handen en voeten. 
Vervolgens maken je naar een zelfgekozen voorbeeld, een begin aan een groot teken- en schilderwerk à la Klimt.
Je werkt met permanent markers en ecoline (waaronder goud-ecoline) en voor het verlevendigen van het beeld, met kleurpotloden en allerlei markers, stiften, krijt enz. .
In een kunstwerk à la Klimt komen vele patronen tot uitdrukking.
Je kan vele vragen stellen aan de tekening die je gemaakt hebt. Bijvoorbeeld: Hoe ziet de vrouw eruit die bij jou te voorschijn is gekomen? Wat zijn haar kwaliteiten? Herken je iets van haar in jezelf?

Tijdens de vervolglessen wordt de man onder de loep genomen. Hoe ziet zijn gezicht eruit? Hoe is de kaaklijn en zijn gezichtsindeling? Welke patronen gebruikte Klimt voor de man?
We kiezen voor een werkstuk waarin een liefdevolle omarming centraal staat van:  een man en vrouw/ vrouw en vrouw/ man en man/ moeder en kind/ vader en kind.. er zijn vele mogelijkheden. Uiteraard mogen patronen niet ontbreken...
Tenslotte bekijken wie er in jouw werk naar voren zijn gekomen.

 

Basistechnieken (Voel de beweging van de lijn.. we gaan ermee spelen, ritmisch, energetisch en spiegelend..)

les 1 t/m les 10   nieuwe lesdata volgen. Heb je belangstelling? Laat een berichtje achter op de website bij Contacten

Kosten: € 15, (incl. BTW) per les (totaal, 10 lessen: € 150,-, incl. BTW) 

Les 1. De Golfbeweging
Op ademhaling volgt een golfbeweging. We gaan deze vooral voelen voordat deze beweging op papier gezet wordt, schilderend en tekenend. We laten de lijn vallen en zorgen dat deze weer opstaat, een heerlijke beweging die goed voelt in het hele lijf. Vervolgens verfraaien we de tekening met allerlei materialen. 

Ook andere golven worden bekeken en op papier gezet. Deze worden verfijnder uitgewerkt.
Er ontstaan ware kunstwerken!!

Les 2. Vormtekenen
Vandaag gaan we harmonische en disharmonische vormen tekenen. Hoe combineer je rechte en ronde vormen? 
Waar schiet je uit de bocht? Wat kan je ermee? Spelen met vorm..zoals Kandinsky?

We Les 3. Stromingsbeelden
Er zijn vele stromingstechnieken, een groot aantal komen tijdens de les voorbij. Ze worden verzameld en gebruikt in een tekening.
We werken vooral met fijne pennen en kleurpotloden.

We stromen van binnen naar buiten en van buiten naar binnen en kijken naar de ontstane energiestromen. Hoe vertaal je ze naar de energiestromen in je eigen leven/ lichaam?

Les 4. De lemniscaat
De helende beweging van de lemniscaat. De lemniscaat wordt onderzocht als harmoniserende beweging (een 8-beweging), die twee polen (twee dualiteiten) verenigt óf juist scheidt.

We doen lichaamswerk waarbij de beweging goed gevoeld wordt, we maken oefeningen op papier waarbij de lemniscaat mag krullen en dansen. Ook wordt er een grotere tekening gemaakt van een bijzondere, in elkaar grijpende lemniscaat.

Les 5. Ritmisch dynamisch tekenen
Denk bij ritmisch-dynamisch tekenen aan dansen, rijmpjes, typen.. hier volgt de lijn een ritme.
Het geeft houvast, maar vraagt toch veel aandacht en concentratie, want voordat je het weet "laat je een steekje vallen"..

We beginnen met eenvoudige ritmes en werken daarna een aantal complexere ritmische reeksen uit. Herhaling van bepaalde ritmes hebben een versterkende werking op het heldere denken en concentratie. 

Les 6. Spiegelbeelden en Rozettekenen
Spiegelen is nabootsen. Samen oefenen we het spiegelen. Waar jij heen gaat, daar ga ik ook naartoe. Wie leidt? Wie volgt? Hoe doe je dat? We spelen met horizontale, verticale en diagonale symmetrie.

Daarna spiegel je met het kruis als houvast. Vervolgens spiegel je in de cirkel: een rozet ontstaat. Deze wordt bewerkt met kleur.

Les 7. Energetisch tekenen
Bij het energetisch tekenen blijft je potlood zoveel mogelijk op het papier. We gaan een aantal van deze technieken onderzoeken en toepassen in een energetische landschapstekening. Deze bouwen we samen op, stap voor stap..

Les 8. Perspectief tekenen
Perspectief: Hoe diep, hoe hoog, hoe ver? Een doorzicht, een vergezicht, ergens doorheen of achterlangs kunnen kijken.
Maar ook psychologisch: Welk perspectief heb je in je leven?

We oefenen met voorgrond, achtergrond, schaduw. Kleine tekeningetjes, waardoor het duidelijk wordt hoe het zit. Dit doen we samen, stap voor stap.

Les 9. Werken met kleur
Vandaag dompelen we ons onder in kleur. Kleur voelen, kan je dat? Heb je voorkeur voor een bepaalde kleur? Kleding, voedsel, omgeving? We beginnen met de primairen: rood, geel en blauw en menging hiervan. Je krijgt twee tekeningopdrachten, waarbij een aantal kleuren die jou vandaag aanspreken opnieuw langs komen.

Les 10. Portret
Hoe teken je een oog, mond en neus. Hoe zijn de verhoudingen, hoe zit dit bij jou en bij mij?
Humor in het portret: Loslaten van alle regels .... schuiven en spelen en kleurrijk invullen.

 

Verschillende tekenlessen

10 tekenlessen.
Kosten: €150,- / om de 2 weken op woensdagavond van 19.00 - 21.30 uur

Data: nieuwe data volgen in 2024. Heb je belangstelling? Laat een berichtje achter op de website bij Contacten.

Les 1. Stil worden. Opruimen en plaats maken..
Hoe doe je dat, stil worden? Waar wordt jij stil van? 
Je gaat je lekker uitleven op papier met bijenwaskrijt: Leegmaken en daarna de stilte ervaren..
In een woordenmandala geven we woorden aan ons gevoel van vastlopen en wat hielp om perpsectief te krijgen.

Les 2,3 en 4 Sprookjes.
Je maakt kennis met het onmogelijke en leert samen werken met het wonderbaarlijke..
Je tekent naar aanleiding van een sprookje waarvan jij zelf de kaart trekt.
Wat dient zich aan? Wat wil vandaag gezien worden?

Les 5, 6, 7 en 8 Werken met kleur, Mondriaan met een knipoog.

Mondriaan bekend om zijn verticale en horizontale zwarte lijnen  en kleurige vlakken. Hij schilderde met rood, blauw en geel, de primaire kleuren. Daarnaast gebruikte hij wit en zwart.
Vlak voor zijn dood bekende hij dat de lijn ook eigenlijk een vlak is. De lijn neemt ruimte in en kan aanzwellen tot een dikke of een dubbele lijn.

Wij werken met Mondriaans kleurrijke en witte vlakken, maar gebruiken ze ook om er iets figuratiefs in te laten zien.. 

Les 9 en les 10. Wat/ wie wil zich laten zien? Een masker uitgewerkt op een houten plank.

Het masker wordt gebruikt om je achter te verbergen. Je maskeert iets..
Dat kan fijn zijn, want je wil niet altijd dat iedereen jouw emoties (de schaduwzijde van je leven) ziet. Je neemt letterlijk afstand.
Ook wordt het makser gebruikt om de gebruiker een andere identiteit te geven. Met een makser op kan je opeens een politieagent of koning zijn.
Welke kwaliteiten heeft deze persoon, jouw masker?

Het masker werd ook gebruikt als dodenmasker of om kwade geesten te verdrijven. In sommige landen wordt er een grote betekenis aan gehecht op religieus gebied.
Ze worden gedragen tijdens feestdagen, zoals tijdens Carnaval en tijdens Halloween..

Maskers werden/ worden gebruikt in het theater (bijvoorbeed in het japanse No en Kabuki theater).
Het prikkelt, provoceert en daagt mensen uit (Commedia dellárte, een 16-eeuwse Italiaanse toneelvorm).