De Godinnen in de vrouw
Seizoenen in kleur, symboliek en kleurtechnieken
à la Kandinsky
Verschillende tekenlessen
Voor alle tekenlessen geldt:
Aanmelden: Ga naar de homepagina, naar: Contacten
Vul hier je naam, telefoonnummer of e-mailadres in en
vermeldt erbij aan welke tekenles (-lessen) je wilt deelnemen. Losse lessen zijn mogelijk.
Misschien wil je overleg of heb je vragen? Vraag gerust, ik neem daarna contact met je op.
De tekenlessen gaat door bij aanmelding van minimaal 2 personen.
De tekenlessen zijn inclusief gebruik van materialen. Tijdens de les is er thee/ koffie en iets lekkers.
De Godinnen in de vrouw
Maandagavond van 19.00 - 21.30 uur
Les 1 t/m 15
Lesdata: 25-8-2025; 8-9-2025; 22-9-2025; 6-10-2025; 20-10-2025;
3-11-2025; 17-11-2025; 1-12-2025; 15-12-2025; 5-1-2026;
19-1-2026; 2-2-2026; 16-2-2026; 2-3-206; 16-3-2026
Kosten voor alle lessen samen: € 255,- (incl. BTW)
Er kan ook worden betaald per 5 tekenlessen: € 85,- (incl. BTW)
Les 1: De oerknal
Les 2: De eerste Godin: Artemis, De geboorte van Artemis op het kale eiland Delos
Les 3, 4 en 5: Artemis, godin van de jacht en de maan
Les 6 en 7: Hestia, godin van het vuur
Les 8 en 9: Athena, godin van de wijsheid en het handwerk, stratege en dochter van haar vader
Zeus
Les 10 en 11: Hera, godin van het huwelijk, trouwe partner en echtgenote
Les 12 en 13: Demeter, godin van het graan , vruchtbaarheidsgodin en moeder samen met
haar dochter, de godin Persephone, het meisje en koningin van de onderwereld
Les 14 en 15: Aphrodite, godin van de liefde, van vrouwelijke schoonheid, seksualiteit en
vruchtbaarheid
Griekse mythologie
We verdiepen ons in de Griekse mythologie (naar het boek van Jean Shinoda Bolen "Godinnen in elke vrouw").
In elke vrouw zijn typerende karaktertrekken van één of meer godinnen aanwezig.
Belicht worden 7 godinnen: Artemis, Hestia, Athena en vervolgens Hera, Demeter en Persephone. Tot slot Aphrodite.
De eerste drie zijn de maagdelijke godinnen. Zij vertegenwoordigen het onafhankelijke aspect van vrouwen.
De tweede groep van drie vormt de kwetsbare godinnen die sterk op anderen gericht zijn. Zij zijn voor hun identiteit en welzijn afhankelijk van een belangrijke en waardevolle relatie.
De laatste is de alchemistische godin Aphrodite. Ook bekend onder de Romeinse naam Venus. Zij begon uit vrije wil nieuwe relaties en werd er nooit het slachtoffer van.
Mythen behoren tot de collectieve erfenis van de mensheid.
Ze roepen sterke gevoelens bij ons op en activeren onze verbeelding.
Een mythe is als een droom die we weliswaar niet begrijpen, maar toch hebben we een vaag gevoel dat we ze al kennen. Dit komt omdat de mythe een grote symbolische betekenis heeft. We gaan iets begrijpen en zien een diepere waarheid.
Uitwerking
De oerknal werken we op eigen wijze uit op een zwarte ondergrond met pastelkrijt/oliekrijt/kleurpotloden.
Op groot formaat tekenpapier (50x70) tekenen we de godinnen met potloden, kleurpotloden, watervaste stifte en ecoline.
De geboorte van Artemis op het kale eiland Delos laat ons zien hoe kwetsbaar de moeder (Leto die op de vlucht was voor de woede van Hera, de wettige echtgenote van Zeus) was. We tekenen deze baby op dit onherbergzame eiland. Op eenvoudige wijze oefenen we het tekenen van een baby.
We beginnen met de drie maagdelijke godinnen.
De eerste is Artemis, godin van de jacht en maan. We tekenen haar op een groot formaat tekenpapier. We gebruiken hierbij Jugenstil-elementen. De maan mag uiteraard niet ontbreken, ook niet een van haar wilde dieren, zoals bijvoorbeeld het hert, de haas, het wilde paard en haar pijl en boog.
Tekeningen door leerlingen
Hestia is de godin van het vuur, in het bijzonder van het huiselijke haardvuur. Zij is een godin met een kalme, vredige uitstraling met een fakkel in de hand of een schaal met vuur en een lang gewaad. We kijken goed naar de kleurenopbouw van de vlam. Er zijn verschillende dierren die haar begeleiden.
Athena, godin van de wijsheid en het handwerk, tekenen we met een gouden wapenuitrusting: schild (met het hoofd van Medusa) en speer.
Athena past bij de stad, want zij wilde de wildernis temmen en onderwerpen. Zij is de beschermvrouwe van steden en legers/ godin van wevers, goudsmeden, pottenbakkers en kleermakers. Vaak wordt zij afgebeeld me een uil.
De drie kwetsbare godinnen Hera, Demeter en Persephone worden samen getekend op een tekenblad in de stijl van Walasse Ting.
Ook zij hebben symbolen die bij hen horen en deze kunnen in het werk worden ingepast: de korenschoof, de koe of de veelkleurige pauwenstaarten met prachtige ogen, narcissen, granaatappelpitten en de lente.
Als laatste verschijnt Aphrodite, de alchemistische godin van de liefde. Zij zorgt ervoor dat twee mensen zich tot elkaar aangetrokken voelen (dit kan seksueel, spiritueel of psychologisch zijn). We ondergaan daarbij haar transformerende invloed. Aphrodite is statig, mooi en met een lang gewaad. De visier van haar helm is omhoog geschoven.
Bij Aphrodite horen de duiven, de zwanen, zoete vruchten, rozen en granaatappels.
Aphrodite in wording...
Seizoenen in kleur, symboliek en kleurtechnieken
Lente en Zomer; Herfst en Winter
Donderdagavond van 19.00 -21.30 uur
Kosten: 8 tekenlessen € 136,-
lesdata: 28 augustus 2025; 11 september 2025; 25 september 2025; 9 oktober 2025; 23 oktober 2025; 6 november 2025; 20 november 2025 en 4 december 2025
Er wordt getekend met allerlei materialen (o.a. ecoline, bijenwaskrijt, pastelkrijt, kleurpotloden, Oostindische inkt) op mooi aquarelpapier.
In deze tekenlessen zullen wij de vier seizoenen als uitgangspunt nemen. Elk jaar ondergaan we deze natuurlijke cyclus namelijk zelf. De seizoenen staan ook voor onze levensfasen. We kleuren met alle seizoenen mee.
De Lente: Pastelkleuren zijn als het ware gemaakt voor de lente, wat staat voor baby zijn, kind mogen/kunnen zijn, je jeugd. Denk aan de bloesems die als pastelkleuren te voorschijn komen.
De Zomer: De zomer met haar intense zonnestralen en helderblauwe luchten. Een tijd van kleur bekennen, volwassen worden.
Er wordt gewerkt met kleuren die gezien willen worden: rood, geel, blauw en fluorkleuren!
Na de zomer verschrompelen de kleuren een beetje. Het felle oranje wordt roestig en de bruinen laten zich zien, daarnaast olijf en paars (tertiare kleuren).
De Herfst. De herfstperiode staat voor onrust, losschudden, oogsten en uitsorteren, loslaten en opruimen. Dit doen we samen al tekenend! De herfst staat voor de rijpere volwassenheid.
De Winter: In de winter verdwijnt alles in de aarde, er komt een nieuwe wereld tevoorschijn.Je staat voor een keuze verder leven of sterven, opgaan in het witte licht.
De winterwereld kent alle denkbare tinten zoals ijsblauw en allerlei tinten grijs, tussen pikzwart en spierwit!
De winterschildering wordt gemaakt met o.a. Oostindische inkt en verschraalde lijnen.
à la Kandinsky II/ Muzikale explosie op papier / les 1 t/m les 10
Lesdagen: Vrijdagdagochtend (van 9.00 - 11.30 uur).
Lesdata: nieuwe lesdata volgen nog in 2025/ 2026
De hele lessenreeks: € 170,- (incl. BTW).
à la Kandinsky II is een verdiepingsreeks in het werk van Kandinsky.
De Russische schilder Wassily Kandinsky tekende als kind al graag. Zijn drang om te schilderen was zo groot dat hij zijn leven wijdde aan de vernieuwing van het spirituele in de kunst. Hij componeerde zijn werken als muziek.
Het tekenen naar Kandinsky is werken met kleur (vanuit emotie) Het is muzikaal (vanuit een lijnenspel in ritme en compositie), het is verhalend (vanuit een spel met vormen) en geometrisch. Volgens Kandinsky paste bij elke vorm een bepaalde kleur. Zo was er bijvoorbeeld geel voor de driehoek, rood voor het vierkant en oranje voor de rechthoek.
Tijdens de lessen raken we telkens een onderdeel van zijn werk aan. We gaan voorbereidend tekenen/ schilderoefeningen doen en daarna gaan we aan de slag met zijn abstracte, eigen taal.
Les 1 en 2. Vormen en kleur
Spelen met vormen op stevig aquarelpapier met ecoline en permanent marker. Actie en interactie, binnen- en buitenspanning, kosmische en aardse symboliek.
Les 3. Lijnen en stippen
Luisteren naar muziek, waarna lijnen en stippen verschijnen. Het begint te dansen. Daarna volgt kleur.
Les 4. Penseelverhalen die vanzelf tot leven komen
De penseel laat het verhaal verschijnen. Werken met de schrale lijn, donker en licht, verdieping, verfijning en verbinding. Met pen en kleurpotlood.
Les 5. Energetisch schilderen
In een ritmische, energetische, bewegingsimpuls maak je je penseel leeg op het papier. Alles wat zich aanbiedt kan gebruikt worden voor deze muzikale explosie. Met permanentmarkers en kleurpotloden werk je je tekening bij.
Les 6 en 7. Collage, gebruik makend van zwarte vierkantjes
De cirkel als middelpunt/ uitgangspunt, waarbij je zwarte vierkantjes met elkaar verbindt door middel van kleur.
Les 8. Compositie op zwart papier
Opgezet vanuit 2 ovalen, waar heftig golvende vormen doorheen lopen. Rechte, met de liniaal getrokken lijnen bieden steun waardoor een soort jazz-compositie ontstaat. Je tekent met kleurpotloden, waarbij met veel kracht en dan weer zacht en verfijnd gekleurd wordt.
Les 9. Mini Kandinsky, in verbinding met elkaar
Met fineliners teken je een aantal mini Kandinsky ’s die je vervolgens een plekje geeft op een groter zwart blad. Vervolgens ga je op zoek naar verbinding met wit potlood op zwart.
Les 10. Compositie in lijn, vorm en kleur
Uitgangspunt is een grote dubbele cirkel, die alle vormtaal bij elkaar houdt. Vertel je eigen muzikale verhaal op papier. Eerst met kleurpotlood ademend kleuren, daarna pas met ecoline vol schilderen. Hierdoor blijven de vormen en je verhaal transparant.
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
Verschillende tekenlessen
10 tekenlessen.
Kosten: €170,- / om de 2 weken op woensdagavond van 19.00 - 21.30 uur
Data: nieuwe data volgen in 2025. Heb je belangstelling? Laat een berichtje achter op de website bij Contacten.
Les 1. Stil worden. Opruimen en plaats maken..
Hoe doe je dat, stil worden? Waar wordt jij stil van?
Je gaat je lekker uitleven op papier met bijenwaskrijt: Leegmaken en daarna de stilte ervaren..
In een woordenmandala geven we woorden aan ons gevoel van vastlopen en wat hielp om perpsectief te krijgen.
Les 2,3 en 4 Sprookjes.
Je maakt kennis met het onmogelijke en leert samen werken met het wonderbaarlijke..
Je tekent naar aanleiding van een sprookje waarvan jij zelf de kaart trekt.
Wat dient zich aan? Wat wil vandaag gezien worden?
Les 5, 6, 7 en 8 Werken met kleur, Mondriaan met een knipoog.
Mondriaan bekend om zijn verticale en horizontale zwarte lijnen en kleurige vlakken. Hij schilderde met rood, blauw en geel, de primaire kleuren. Daarnaast gebruikte hij wit en zwart.
Vlak voor zijn dood bekende hij dat de lijn ook eigenlijk een vlak is. De lijn neemt ruimte in en kan aanzwellen tot een dikke of een dubbele lijn.
Wij werken met Mondriaans kleurrijke en witte vlakken, maar gebruiken ze ook om er iets figuratiefs in te laten zien..
Les 9 en les 10. Wat/ wie wil zich laten zien? Een masker uitgewerkt op een houten plank.
Het masker wordt gebruikt om je achter te verbergen. Je maskeert iets..
Dat kan fijn zijn, want je wil niet altijd dat iedereen jouw emoties (de schaduwzijde van je leven) ziet. Je neemt letterlijk afstand.
Ook wordt het makser gebruikt om de gebruiker een andere identiteit te geven. Met een makser op kan je opeens een politieagent of koning zijn.
Welke kwaliteiten heeft deze persoon, jouw masker?
Het masker werd ook gebruikt als dodenmasker of om kwade geesten te verdrijven. In sommige landen wordt er een grote betekenis aan gehecht op religieus gebied.
Ze worden gedragen tijdens feestdagen, zoals tijdens Carnaval en tijdens Halloween..
Maskers werden/ worden gebruikt in het theater (bijvoorbeed in het japanse No en Kabuki theater).
Het prikkelt, provoceert en daagt mensen uit (Commedia dellárte, een 16-eeuwse Italiaanse toneelvorm).
Een masker op een plank, in wording. Gemaakt door een leerling