Tekenlessen I

Extreme vormprincipes 

à la Hundertwasser

De Verbinding 

Voor alle tekenlessen geldt: 

Aanmelden:
Ga naar de homepagina, naar: Contact
vul hier je naam, telefoonnummer of e-mailadres in. 

Wil je hierbij vermelden aan welke tekenles (-lessen) je wilt deelnemen/
Misschien wil je eerst informatie/overleg?

Ik neem daarna contact met je op.

De tekenlessen gaat door bij aanmelding van minimaal 2 personen. 
De tekenlessen zijn inclusief gebruik van materialen. 
Tijdens de les is er thee/ koffie en iets lekkers.

 

 

Extreme vormprincipes / Hoe extreem ben jij? (wo. 11-9; 25-9 en 9-10 van 19.15 – 21.15 uur)

Kosten: € 15,- (incl. BTW) per les. Per 3 lessen: …€ 45,- (incl. BTW)

Iedereen wil uniek zijn! Maar, om op te vallen gaan mensen soms heel ver in hun gedrag. Ze slaan er soms in door.
Pubers zijn hier een goed voorbeeld van want: negatieve aandacht is ook aandacht! Dus dan maar lekker brutaal, cool, geestig, gaaf, vet, de slappe lach. Ook dingen doen die niet door de beugel kunnen. Denk maar eens waar jij extreem in bent geweest of nog bent….

Bij het tekenen van Extreme vormprinicipes volg je je eigen intuïtie, je eigen fantasie. Je schept en herschept de werkelijkheid. Zo kan iets omgevormd worden tot iets nieuws.

In deze 3 lessen gaan we aan de slag met deze extremen. We kiezen een vorm en borduren hierop voort. Door op eigen wijze de extremen te tekenen kom je los van vaste patronen, het werkt grensverleggend. Lekker uitleven, spelen met lijn en vorm!!

 IMG 0007

                                                                                                                              " extreme bomen"

à la Hundertwasser /Stroom jij mee in alles wat zich aandient? (wo. 2-10; 16-10; 30-10; 13-11; 27-11; 11-12 van 19.15-21.15 uur)
Kosten: € 15,- per les (incl. BTW); per 2 lessen € 30,- (incl. BTW); 6 lessen: € 90,- (incl. BTW)

Les 1. Binnenwereld/ Buitenwereld/ Stromend voelen, meebewegen op wat er is
Hundertwasser kunstenaar en vrijgevochten wereldburger had als kind al een grote fantasierijke binnenwereld. Hier maakte hij gebruik van. Alles was immers mogelijk!!

Vandaag treden we in de voetsporen van Hundertwasser. We beginnen met een binnenwereld en zoeken contact met de buitenwereld.
Wat stroomt er bij jou naar buiten en wat komt er van buiten naar binnen? We werken met holografisch karton en glanspapier en Hundertwasser symbolen in een collage-tekening. Laat je meestromen op wat zich aandient. Voel de vreugde van het scheppen en dat alles mogelijk is in de kunst.

Les 2. Stad à la Hundertwasser / "Jouw raamrecht en jouw boomplicht "
Architect, ecoloog en kunstenaar Hundertwasser creeërde kleurrijke gebouwen. Hij vond dat de natuur evenveel recht had als de mens die het gebouw gebruikte.
Op daken groeit mos, bomen reiken naar de hemel en terrassen worden tuinen (boomplicht). De vloeren en muren zijn organisch, niets is recht.
Ramen en deuren hoeven niet symmetrisch te zijn. Er is sprake van raamrecht. Gouden of zilveren uientorens versieren de gebouwen en glansende zuilen ondersteunen balkons.
Stap voor stap ga je je eigen stad ontwerpen, het mag schots en scheef, spelend als een kind met blokkentorens.
Hoe vormen hoeden en maskers een perfect duo? Met een hoed op wil je je laten zien. Kijk mij eens!!
Koester deze eigen plek... 

 

Les 3 en 4. Hoeden en maskers/ Hoe staat jouw pet vandaag?
Dit zie je bij carnaval, maar ook in het dagelijks leven. Let eens op de dames op Prinsjesdag. De een uitbundiger en fleuriger dan de ander.
Er zijn mensen van wie je aan het hoofddeksel kan zien welke functie zij bekleden, bijvoorbeeld de politieagent of de tovenaar. De versiering verraadt de symboliek van de functie. Er zijn hoeden die je dichter bij het dierenrijk brengen, zoals een bonthoed of een hoed met veren.
Voor het masker geldt dat het iets maskeert. Je wilt even niets uitleggen en je zet het masker "van een vrolijk gezicht" op om je emoties niet te hoeven tonen. Je voelt je ellendig/rot. Je bent dan echt aan vernieuwing toe.
Soms kan een masker helend werken! Net als een pruik die je opzet of kleding die je aandoet en waarin je je even iemand anders wordt. Misschien wordt je even die persoon die je graag zou willen zijn.

We tekenen samen hoofden en bustes met allerlei soorten hoeden/petten en achter de eerste hoeden weer andere hoofden en hoeden. Deze figuren worden voorzien van een masker. Hundertwasser hield van a-symmetrie. Om alles in balans te brengen tekenen we poorten en maken we verbindingen met natuurlijke lijnen. Alles mag meedoen. Breng beweging in het geheel!!

  

Les 5 en les 6. Hundertwasser watergezicht/ Vervormd en toch blij?
Hundertwasser bouwde alles op uit stromingstechnieken. Hij maakte gebruik van organische vormen en lijnen.
Hij hield van regen, omdat je dan alles als het ware door een waas ziet. Het zwakt de felle kleuren af. Hundertwasser noemde het "ontbonte" kleuren.
Vandaag schilderen op grijs papier. Dit is heel therapeutisch, want je ziet alles door een sluier en je mag even dromen.
Het voelt nooit fout en is dus altijd goed: Het is altijd mooi, verrassend en uniek!!

Het watergezicht toont zich aan je aan het wateroppervlak. Waterkringen vervormen het, door de wind gaat het soms alle kanten op.
We maken gebruik van watervaste stiften en ecoline en daarnaast van diverse soorten stiften en kleurpotloden.

 

De verbinding / Was vroeger alles beter? (di. 15-10; 29-10; 12-11; 26-11; 10-12; 7-1; en 21-1 van 9.30 – 12 uur)
Kosten: € 15,- per les (incl. BTW); les 1 t/m 7: € 105,- (incl. BTW)

Lessenreeks voor de oudere volwassene, die bereid is terug te kijken op het leven...

Je hoeft geen tekenervaring te hebben. Het gaat hier niet om de “mooi”, maar om het tekenproces.

Les 1. Proeverij van het leven / Wat doen de geuren en smaken van vroeger nu met mij?
Een geur of smaak kan vele herinneringen oproepen. We praten er samen over, daarna gaan we ruiken en natuurlijk ook proeven. Vervolgens gaan we aan de slag met kleurpotloden en/ of bijenwaskrijt.

Les 2. Kleur in je leven / Welke kleur had jouw behang?
We werken een tweeluikje uit, een polariteit tussen vroeger en nu over de kleuren in interieur en kleding.

Les 3. Muziek uit die tijd.. / Zullen we samen dansen?
Dansen op tekenpapier met bijenwaskrijt terwijl je luistert naar bekende muziek. Daarna verfraaien we deze tekening met ecoline, diverse gelpennen/ kleurpotloden. Hoe ziet een dansje met de buurvrouw eruit?

Les 4. Een lapjesdeken / Dierbare herinneringen aan de tijd van toen.
Er wordt een collage gemaakt met stukjes stof, foto’s, oude ansichtkaarten, knopen, stukjes kant, brieven, teksten enz (materialen zijn aanwezig/deels zelf meegebracht, omdat dit het werk extra "rijk" maakt). Er kan gebruik worden gemaakt van kleurpotloden, fijnschrijvers, stiften, goud- en zilverstiften, glitters en dergelijke. Ook wordt er een kleine tekst bij geschreven.

Les 5. Leefregels / Ik mag het niet, maar ik doe het toch..
Mogen en moeten worden in een tekening bij elkaar gebracht. Er wordt getekend met kleurpotloden en met ecoline en/of pastelkrijt verfraaid. Aan het eind van de les zullen we de tekeningen bekijken en bevragen.

Les 6. De Rode Draad / Hoe ziet jouw levensloop eruit?
Je blikt vandaag terug op de hoogtepunten en dieptepunten in je leven. Deze worden op de “Rode Draad” gezet. Je tekent (symbolen) en schrijft er een paar zinnetjes over die een plekje krijgen in de tekening. Het wordt een kunstwerk van jouw leven.

Les 7. Hoe nu verder? /Wat doe je nu met de rest van je leven?
Wat heb je allemaal uitgesteld. Wat wilde je graag doen en heb je niet gedaan?

“Door alles te worden, die je nu bent..” Vroeger kon heel veel niet. Nu is een andere tijd.

We creëren een nieuwe wereld uit de oude. Oude brokstukken gaan we met nieuwe verbinden. Want: “ik ben er ook nog"!!