Proefles: Stromingsbeelden
Fantasiewerk à la Hundertwasser 1/ voor kinderen 9-12 jaar
Klimt, Patronen in de schilderkunst en in jezelf..
Het Portret
Beeldverhalen tekenen en schilderen
Op zoek naar samenhang/ Organisch en Geometrisch
Voor alle tekenlessen geldt:
Aanmelden: Homepagina, ga naar: Contact
- Vul hier je naam, telefoonnummer of e-mailadres in.
- S.v.p. erbij vermelden aan welke tekenles (-lessen) je wilt deelnemen.
- Liever eerst informatie/overleg? Geef het aan in je email en ik neem z.s.m. daarna contact met je op.
De tekenlessen zijn inclusief gebruik van materialen. Tijdens de les is er (kruiden-)thee /koffie voor volwassenen en voor kinderen aanmaaklimonade en iets lekkers.
Je bent van harte welkom!!
Proefles: Stromingsbeelden
Maak kennis met mijn holistische manier van tekenen
Meld je aan bij Contacten op de homepagina van deze website..
Laat je naam en telefoonnummer/e-mailadres achter en ik neem contact met je op.
Deze proefles kost € 10,-. Lesdatum in overleg
Onderwerp: Stromingsbeelden/ Subtitel: Hoe stroom jij?
Je krijgt een stuk achtergrondinformatie over stromingsbeelden en ik laat je een paar voorbeelden zien.
Vervolgens nemen we even de tijd om bij onszelf te komen. We keren naar binnen met behulp van een ademoefening.
Samen oefenen we een paar stromingsbeelden ter voorbereiding op de grotere tekenopdracht.
De tekenopdracht: naar aanleiding van een verhaal dat ik je vertel (geleide fantasie) maak je een tekening van het beeld dat het verhaal bij jou oproept.
Dit is uiteraard voor iedereen anders. De tekening wordt vervolgens verfraaid met stromingsbeelden.
Je werkstuk krijgt een voor jou passende titel.
Met respect voor elkaars werk bekijken we de tekeningen die gemaakt zijn en vervolgens krijg je van mij een aantal vragen die je zelf aan je tekening kunt stellen. Informatie delen mag, maar hoeft niet (belangrijk is dat iedereen zich hierbij veilig voelt).
We ronden de les af met een korte terugblik en we kijken wat de tekening je gebracht heeft.
Fantasiewerk à la Hundertwasser 1/ voor kinderen 9-12 jaar
Woensdagmiddag: 14.30 – 16.30 uur
Tekenlesdata: 27-11-2024; 11-12-2024; 8-1-2025;22-1-2025; 5-2-2025;
19-2-2025; 5-3-2025; 19-3-2025; 2-4-2025; 16-4-2025; 14-5-2025; 28-5-2025;
9-6-2025 en 25-6-2025
Kosten € 15,- incl. BTW per tekenles
Heb je belangstelling voor deze lessenreeks? Is je kind wat jonger dan 9 jaar en tekent het graag?
Wil je dit dan aangeven op de homepagina bij Contacten?
(Graag bij opgave ook aangeven of je allergisch bent voor iets, of als ik rekening moet houden met medicijngebruik enz.)
Laat je naam/telefoonnummer of emailadres achter, dan neem ik contact met je op.
Over Hundertwasser….
De Oostenrijkse kunstenaar Hundertwasser had veel talent. Dit viel al op toen hij nog op de basisschool zat.
Hundertwasser schilderde de dingen, zoals hij ze vanuit zijn binnenwereld zag, fantasierijk en vol kleur.
In zijn werk gebruikte hij vele symbolen. Zoals spiralen, ogen, hoeden, regendruppels en schimmeltjes.
Hundertwasser was ook een architect die zijn tijd al ver vooruit was.
Hij ontwierp huizen waar de bomen en tuinen op daken groeide. Andere huizen werden deels ondergronds gebouwd.
Hij vond dat de mens de natuur en woning (de stad) moesten delen.
Tijdens onze tekenlessen gaan we een Hundertwasser landschap tekenen met bomen en golvende heuvels.
Hierin krijgen ook spiralen, oogjes, regendruppels en schimmeltjes een plekje.
Het is heerlijk om met Hundertwasser te werken!!
Van het tekenen zoals Hundertwasser dit deed, wordt je blij en het maakt de kunstenaar in je vrij.
We starten altijd samen met de tekening zodat je daarna zelf verder kan werken. Ik help je als dat nodig is.
Het is nooit fout. Het is altijd verrassend en uniek!
Het samen tekenen doen we altijd mét respect voor elkaars werk.
We werken niet alleen aan een grote tekening à la Hundertwasser.
In elke tekenles is er tijd voor een tekenspel of andere tekenoefening, zoals bijvoorbeeld het tekenen van een gezicht. We bekijken hoe een neus eruit ziet of een mond of ogen..
Voor volwassenen:
KLIMT, Patronen in de schilderkunst en in jezelf..
Subtitel: Hoe ziet jouw levensmozaïek er uit?
Een aantal tekenlessen in het licht van de grote kunstenaar KLIMT.
Kosten: per tekenles € 15,-/ maandagavond van 19.00 - 21.30 uur
DE VROUW, Lesdata: 13-1-2025; 27-1-2025 en 10-2-2025
DE OMHELZING, Lesdata: 24-2-2025; 10-3-2025; 24-3-2025; 7-4-2025 en 28-4-2025
Tijdens de eerste tekenlessen verdiep je je in patronen. De uiterlijke, maar ook de innerlijke patronen. Hoe wissel je patronen uit? Wat weten we over Klimt en zijn werk?
Hoe tekende hij zijn patronen?
Door leerlingen getekend en geschilderd..
Een innige omhelzing.
De vrouw als Madonna
We kijken hoe je op eenvoudige wijze een lichaam in beweging krijgt op papier.
Klimt heeft vele verschillende vrouwen geschilderd. Wat valt op in zijn werk en wat maakt deze kunstenaar zo bijzonder?
Je leert hoe het vrouwelijk gezicht getekend wordt en ook haar handen en voeten.
Vervolgens teken en schilder je een groot werk à la Klimt: een vrouw, naar een zelfgekozen voorbeeld.
Je werkt onder andere met permanent markers en ecoline (waaronder goud-ecoline) en voor het verlevendigen van het beeld, met kleurpotloden en allerlei markers, stiften, krijt enz. .
De vrouw als danseres.
In een kunstwerk à la Klimt komen verschillende patronen tot uitdrukking.
Je kan vele vragen stellen aan de tekening die je gemaakt hebt. Bijvoorbeeld: Wie is deze vrouw die bij mij te voorschijn is gekomen? Wil zij mij iets vertellen? Wat zijn haar kwaliteiten en herken ik iets in haar in mezelf.
De verleidelijke vrouw.
Tijdens de vervolglessen wordt de man onder de loep genomen. Hoe ziet zijn gezicht eruit? Hoe is de kaaklijn en zijn gezichtsindeling? Welke patronen gebruikte Klimt voor de man?
We kiezen daarna voor een werkstuk waarin een liefdevolle omarming centraal staat van.
Dit kan zijn van een man en vrouw, een man en man, een vader met een kind. Een moeder met kind mag ook.
Er zijn vele mogelijkheden. Uiteraard mogen patronen niet ontbreken...
Tenslotte bekijken wij wie er in jouw werk naar voren zijn gekomen. Wat is de relatie en is er warmte in de omhelzing?
Moeder en kind in innige omhelzing.
Het portret
(Verschoven of misschien zelfs verdwenen?)
Vrijdagochtend van 9.00 - 11.30 uur.
Kosten: 10 lessen €150,-.
Lesdata: 30-8-2024; 13-9-2024; 27-9-2024; 11-10-2024; 25-10-2025; 7-11-2024 (donderdagochtend); 22-11-2024;
6-12-2024; 3-1-2025 en 17-1-2025.
Nieuwe lessenreeks in 2025
Donderdagochtend van 9.00 - 11.30 uur
Kosten: 11 lessen € 165,-
Lesdata : 30-1-2025; 13-2-2025; 27-2-2025; 20-3-2025; 3-4-2025; 17-4-2025; 1-5-2025;15-5-2025; 29-5-2025;
12-6-2025 en 26-6-2025.
Heb je belangstelling voor deze lessenreeks? Wil je dit dan aangeven op de homepagina bij Contacten?
Laat je naam/telefoonnummer of emailadres achter, dan kan ik contact met je opnemen hierover.
In deze lessen gaan we spelen met het portret en natuurlijk mag je eigen portret hierin niet ontbreken!
Les 1/ 2: Ogen, neus en mond en verder? Hoe zit dat bij mij?
Stapsgewijs tekenen wij een portret, we kijken naar de verhoudingen en de plaats in het gezicht. Hoe zit dit bij jou en hoe bij mij?
Daarna spelen we ermee d.m.v. het tekenen van zogenaamde aardappelmensjes. Allerlei verhoudingen en emoties komen langs.
We werken met kleurpotlood en krijt op stevig papier.
Les 3 en 4: (G)een stromend gezicht. Het gezicht à la Hundertwasser.
Portretten,stromend en vrij of bedekt met een hoed, pet of muts. Laat je verrassen door alles wat voorbij komt.
Materiaal: ecoline, watervaste stift, kleurpotloden en fijnschrijvers op A3 papier.
Les 5 Het gezicht uit zijn verband getrokken, à la Picasso.
Hoe deed Picasso dat? We spelen een spel met vormen en kleuren.
Les 6/7: Masker maken. "Achter elke masker schuilt een mens".
Waarvoor kan jij een makser gebruiken? Wie maken maskers en waarvoor?
Een kleine blik achter de vele maskers die volkeren over de hele wereld gebruiken: de rituelen, de feesten..
En natuurlijk ga jij ook een masker maken op een houten plankje met watervaste stiften, ecoline en kleurpotlood.
Les 8: "Wie zit er in mijn drup?"
Met ecoline maken we een druptekening. Deze zal een tijdje moeten drogen. Ondertussen werken we verder aan het masker.
Technieken die gebruikt worden bij de druptekening zijn: Uitsparen en inkleuren. Je maakt gebruik van wat er is. Welke gezichten/ mensen komen te voorschijn? Deze les is een onderdompeling in kleuren.
Les 9/10: Portret à la Jawlensky. Minimalisering in het portret.
Wie was Jawlensky en hoe werkte hij met het portret? Wat laat je weg en wat zie je dan nog?
Je werkt o.a. met kleurpotloden op zwart papier.
(Extra les in 2025) Les 11: Met je vingers en plakaatverf maak je een eigen portret op doek.
Hoe zat het ook al weer met die verhoudingen in het gezich en hoe zit dit bij mij?
Neem een kijkje in de spiegel en laat je vingers het werk doen. Lekker intuïtief kleuren kiezen. Alles mag er zijn!
Beeldverhalen tekenen en schilderen
Wat is jouw verhaal?
Heb je belangstelling voor deze lessenreeks? Wil je dit dan aangeven op de homepagina bij Contacten?
Laat je naam/telefoonnummer of emailadres achter, dan kan ik contact met je opnemen hierover.
8 lessen, donderdagochtend van 9.00 - 11.30 uur
Data: 31-1-2025; 14-1-2025; 28-1-205; 11-2-2025; 25-2-2025;11-3-2025;25-3-2025 en 8-4-2025
Kosten: € 120,- (incl BTW)
Je maakt een groot aantal tekeningen die je gaat inschilderen in diverse technieken.
Er wordt gebruik gemaakt van permanent markers/ stevig tekenpapier/ Lyra kleurpotloden/ diverse kleuren ecoline.
Bij het beeldverhaal ontdek je je eigen verhaallijn. Wat leg je onbewust neer?
- Welke (emotionele) kracht zit er in en hoeveel humor/boosheid?
- Wil je misschien meer interactie met anderen? Spring je graag eens uit de band?
- Of, heb je de neiging om iemand te wurgen of wil je liever gezellig kletsen of lekker knuffelen?
Het is vooral veel plezier beleven in het tekenen en durven neerzetten wat je voelt, gewoon: je hand volgen...
Les 1. Wat is een beeldverhaal?
Het veld bepalen waar je het beeld wilt ontvangen....
Het tekenen van stokpopjes naar mensjes in beweging.
Het eerste beeldverhaal verschijnt...
Les 2. Het tekenen van hoofden. Ook hoofden van opzij.
Het dynamische lijf en tweelingen.
Les 3. Dieren tekenen, heel eenvoudig vanuit de basisvorm.
Fantasiedierkoppen met later een lijf.
Les 4. Zeemeerminnen.
Een beeldverhaal met veel personen.
Les 5/6 Een totempaal van mensen en dieren, wat gebeurt hier allemaal?
Les 7. Het doorlaatbare lichaam: gaten en doorsteekjes, kronkels en knopen.
Les 8. Liefdevolle relaties tussen mens en dier.
Op zoek naar samenhang / Organisch en Geometrisch
(Wat zie ik en wat heb ik nog nodig..)
Heb je belangstelling voor deze lessenreeks? Wil je dit dan aangeven op de homepagina bij Contacten?
Laat je naam/telefoonnummer of emailadres achter, dan kan ik contact met je opnemen hierover.
9 Tekenlessen: Totaal € 135,-
Woensdagochtend van 9.00 - 11.30 uur
Data: 29-1-2025; 12-2-2025; 26-2-2025; 12-3-2025; 26-3-2025; 9-4-2025; 23-4-2025; 7-5-2025 en 21-5-2025
Deze tekenlessen gaan we op zoek naar een samenhang tussen lijnen en verschillende geometrische figuren.
We werken op groot zwaar tekenpapier met watervaste stiften ecoline en kleurpotloden. Stapsgewijs gaan we door het teken/schilderproces.
Je begint door heel bewust een lijn neer te zetten en te kijken naar wat jouw lijn nodig heeft.
Waarmee wordt verbinding gezocht? Een cirkel of driehoek? Met binnen of buiten?
Bouwend met geometrische figuren zoek je verbindingen à la Kandinsky, Paul Klee..
Je gaat op zoek naar de taal van achtergrond, voorgrond, licht en donker, lijnen en vormen, abstract en symbolisch.
Deze eerste compositie wordt uitgevoerd in goudgeel en rood of paars, zwart en grijstonen en diverse mengingen.
Bij de tweede compositie gaan we verbinden of juist onthechten.
"Buigend bamboe" wordt broos geschilderd met Oost-Indische inkt. Daarna zoeken contact met zelfgekozen vormen en mechanisch getrokken cirkels. Dit ondersteunen we met kleur (oranjes en lentegroen)
De derde compositie heeft als onderwerp "worsteling met onrust/ moeten en mogen...
Golven die vanuit het midden beginnen en naar buiten toe aan weerszijden verschralen, dansend voelen..
De lijnen sluiten tot vormen. Misschien wil je nog lijnen bijzetten? Daarna wordt er gekeken naar het geheel: wat is voor en wat is achter, wat wordt donker en wat wordt licht? Je gaat verbinding zoeken met cirkels, ovalen en lijnen en je brengt fijne stromingsbeelden aan (mogelijkheden worden je aangereikt tijdens de les).
We gebruiken de blauwen, groenen en gelen naast zwart en wit.