Tekenlessen I

Fantasiewerk à la Hundertwasser 1/ voor kinderen 9-12 jaar

Beeldverhalen tekenen en schilderen 

Het Portret

Op zoek naar samenhang/ Organisch en Geometrisch

 Gratis proefles: Stromingsbeelden 

 

Voor alle tekenlessen geldt:

Aanmelden: Homepagina, ga naar: Contact
- Vul hier je naam, telefoonnummer of e-mailadres in.
- S.v.p. erbij vermelden aan welke tekenles (-lessen) je wilt deelnemen. Sommige lessen zijn ook los te volgen.
- Liever eerst informatie/overleg? Geef het aan in je email en ik neem z.s.m. daarna contact met je op.

De tekenlessen zijn inclusief gebruik van materialen. Tijdens de les is er (kruiden-)thee /koffie voor volwassenen en voor kinderen aanmaaklimonade en iets lekkers. 
Je bent van harte welkom!!      

                                                                           

Fantasiewerk à la Hundertwasser 1/ voor kinderen 9-12 jaar

Titel: Fantasiewerk à la Hundertwasser
Subtitel:  Hoe ziet jouw fantasielandschap eruit?

5 lessen, woensdagmiddag: 14.00 – 16.30 uur
Data: nieuwe data  volgen
Kosten € 50,- incl. BTW

Heb je belangstelling voor deze lessenreeks? Wil je dit dan aangeven op de homepagina bij Contacten?
Laat je naam/telefoonnummer of emailadres achter, dan neem ik contact met je op.

 Over Hundertwasser….

De Oostenrijkse kunstenaar Hundertwasser had veel talent. Dit viel al op toen hij nog op de basisschool zat.
Hundertwasser schilderde de dingen, zoals hij ze vanuit zijn binnenwereld zag, fantasierijk en vol kleur.
In zijn werk gebruikte hij vele symbolen. Zoals spiralen, ogen, hoeden, regendruppels en schimmeltjes.

Hundertwasser was ook een architect die zijn tijd al ver vooruit was.
Hij ontwierp huizen waar de bomen en tuinen op daken groeide. Andere huizen werden deels ondergronds gebouwd.
Hij vond dat de mens de natuur en woning (de stad) moesten delen.

We gaan een Hundertwasser landschap tekenen met bomen, golvende heuvels. Hierin krijgen ook spiralen, oogjes, regendruppels en schimmeltjes een plekje.

Het is heerlijk om met Hundertwasser te werken!!
Van het tekenen zoals Hundertwasser dit deed wordt je blij en het maakt de kunstenaar in je vrij.
We starten altijd samen met de tekening zodat je daarna zelf verder kan werken. Ik help je als dat nodig is.
Het is nooit fout. Het is altijd verrassend en uniek!

Het samen tekenen doen we dat met respect voor elkaars werk.

 Ik werk met watervaste stiften, verschillende kleuren ecoline en kleurpotloden (Lyra) op stevig groot tekenpapier (materiaalgebruik is inbegrepen).

  • Geef van tevoren even aan als je allergisch bent voor iets of als ik rekening moet houden met medicijngebruik enz.

 

 Voor volwassenen:

Beeldverhalen tekenen en schilderen
Wat is jouw verhaal?

Nieuwe data volgen....

Heb je belangstelling voor deze lessenreeks? Wil je dit dan aangeven op de homepagina bij Contacten?
Laat je naam/telefoonnummer of emailadres achter, dan kan ik contact met je  opnemen hierover.

Kosten: € 120,- / per les € 15,- (incl BTW).
Je maakt een groot aantal tekeningen die je gaat inschilderen in diverse technieken.
Er wordt gebruik gemaakt van permanent markers/ stevig tekenpapier/ Lyra kleurpotloden/ diverse kleuren ecoline.

Bij het beeldverhaal ontdek je je eigen verhaallijn. Wat leg je onbewust neer?
- Welke (emotionele) kracht zit er in en hoeveel humor/boosheid?
- Wil je misschien meer interactie met anderen?
- Spring je graag eens uit de band?
- Of, heb je de neiging om iemand te wurgen of wil je liever gezellig kletsen of omhelzen?
Het is vooral veel plezier beleven in het tekenen en durven neerzetten wat je voelt, gewoon: je hand volgen...

Les 1. Wat is een beeldverhaal?
          Het veld bepalen waar je het beeld wilt ontvangen....
          Het tekenen van stokpopjes naar mensjes in beweging.
          Het eerste beeldverhaal verschijnt...
Les 2. Het tekenen van hoofden. Ook hoofden van opzij.
          Het dynamische lijf en tweelingen.
Les 3. Dieren tekenen, heel eenvoudig vanuit de basisvorm.
          Fantasiedierkoppen met later een lijf.
Les 4. Zeemeerminnen.
          Een beeldverhaal met veel personen.
Les 5. Een totempaal van mensen en dieren, wat gebeurt hier allemaal?
Les 6. Het doorlaatbare lichaam: gaten en doorsteekjes, kronkels en knopen.
Les 7. Liefdevolle relaties tussen mens en dier.
Les 8. Beschermende en ondersteunde relaties.

  

Het portret
(Verschoven of misschien zelfs verdwenen?)

Data: Nader af te spreken
Kosten: 11 lessen €135,- (per les € 15,-)

In deze lessen gaan we spelen met het portret en natuurlijk mag je eigen portret hierin niet ontbreken!

Les 1/ 2: Ogen, neus en mond en verder? Hoe zit dat bij mij?
Stapsgewijs tekenen wij een portret, we kijken naar de verhoudingen en de plaats in het gezicht. Hoe zit dit bij jou en hoe bij mij?
Daarna spelen we ermee d.m.v. het tekenen van zogenaamde aardappelmensjes. Allerlei verhoudingen en emoties komen langs.
We werken met kleurpotlood en krijt op stevig papier.

Les 3 en 4: (G)een stromend gezicht. Het gezicht à la Hundertwasser.
Portretten,stromend en vrij  of bedekt met een hoed, pet of muts. Laat je verrassen door alles wat voorbij komt.
Materiaal: ecoline, watervaste stift, kleurpotloden en fijnschrijvers op A3 papier.

 Les 5 Het gezicht uit zijn verband getrokken, à la Picasso.
Hoe deed Picasso dat? We spelen een spel met vormen en kleuren.

à_la_Picasso_met_hoge_hoed_3.jpg

Les 6/7: Masker maken. "Achter elke masker schuilt een mens".
Waarvoor kan jij een makser gebruiken? Wie maken maskers en waarvoor?
Een kleine blik achter de vele maskers die volkeren over de hele wereld gebruiken: de rituelen, de feesten..
En natuurlijk ga jij ook een masker maken op een houten plankje met watervaste stiften, ecoline en kleurpotlood.

Masker_met_krullen_aangepast.jpg

 



Les 8: "Wie zit er in mijn drup?"
Met ecoline maken we een druptekening. Deze zal een tijdje moeten drogen. Ondertussen werken we verder aan het masker.
Technieken die gebruikt worden bij de druptekening zijn: Uitsparen en inkleuren. Je maakt gebruik van wat er is. Welke gezichten/ mensen komen te voorschijn? Deze les is een onderdompeling in kleuren.

Les 9/10: Portret à la Jawlensky. Minimalisering in het portret.
Wie was Jawlensky en hoe werkte hij met het portret? Wat laat je weg en wat zie je dan nog?
Je werkt o.a. met kleurpotloden op zwart papier.

Les 11:  Met je vingers en plakaatverf maak je een eigen portret op doek.
Hoe zat het ook al weer met die verhoudingen in het gezich en hoe zit dit bij mij?
Neem een kijkje in de spiegel en laat je vingers het werk doen. Lekker intuïtief kleuren kiezen. Alles mag er zijn!
Een mooie afronding van deze lessenreeks!

 

 Op zoek naar samenhang / Organisch en Geometrisch
(Wat zie ik en wat heb ik nog nodig..)

Tweede compositie:
Data:  Donderdag van 19.00 - 21.30 uur : nieuwe data volgen..
Kosten:  € 45,- (incl. BTW).

Heb je belangstelling voor deze lessenreeks? Wil je dit dan aangeven op de homepagina bij Contacten?
Laat je naam/telefoonnummer of emailadres achter, dan kan ik contact met je  opnemen hierover.

Deze tekenlessen gaan we op zoek naar een samenhang tussen lijnen en verschillende geomterische figuren.
We werken op groot zwaar tekenpapier met watervaste stiften ecoline en kleurpotloden. Stapsgewijs gaan we door het teken/schilderproces.

Je begint door heel bewust een lijn neer te zetten en te kijken naar wat jouw lijn nodig heeft. 
Waarmee wordt verbinding gezocht? Een cirkel of driehoek? Met binnen of  buiten? 
Bouwend met geometrische figuren zoek je verbindingen à la Kandinsky, Paul Klee.. 
Je gaat op zoek naar de taal van achtergrond, voorgrond, licht en donker, lijnen en vormen, abstract en symbolisch. 

 

Deze eerste compositie wordt uitgevoerd in goudgeel en rood of paars, zwart en grijstonen en diverse mengingen.

 Voor de tweede en derde compositie: nieuwe lesdata volgen.
Bij de tweede compositie gaan we verbinden of juist onthechten.
"Buigend bamboe"wordt broos geschilderd met Oostindische inkt. Daarna zoeken contact met zelfgekozen vormen en mechanisch getrokken cirkels. Dit ondersteunen we met kleur (oranjes en lentegroen)

De derde les heeft als onderwerp "worsteling met onrust/ moeten en mogen...
Golven die vanuit het midden beginnen en naar buiten toe aan weerszijden verschralen, een gevoelsmatige dans..
De lijnen sluiten tot vormen. Misschien wil je nog lijnen bijzetten? Daarna wordt er gekeken naar het geheel: wat is voor en wat is achter, wat wordt donker en wat wordt licht? Je gaat verbinding zoeken met cirkels, ovalen en lijnen en je brengt fijne stromingsbeelden aan (mogelijkheden worden je aangereikt tijdens de les).
We gebruiken de blauwen, groenen en gelen naast zwart en wit.

Elke les beslaat 3 tekenlessen,.
Op afspraak kunnen de lessen verlengd worden om het werk eventueel verder af te maken.. 

 

Gratis proefles: Stromingsbeelden
Interesse in een gratis proefles? Meld je aan bij Contacten op de homepagina van deze website..

Laat je naam en telefoonnummer/e-mailadres achter en ik neem contact met je op.


Maak kennis met mijn holistische manier van tekenen....

Het onderwerp van de proefles is: Stromingsbeelden/ Subtitel: Hoe stroom jij?

Na een korte voorstelronde vertel ik iets over deze tekenles. 
Uiteraard krijg je ook een stuk achtergrondinformatie over stromingsbeelden en laat ik je een paar voorbeelden zien.
Vervolgens nemen we even de tijd om bij onszelf te komen, een korte pas op de plaats. We keren naar binnen met behulp van een ademoefening.
Daarna worden handen en vingers losgemaakt om lekker fris te kunnen beginnen.
Samen oefenen we een paar stromingsbeelden ter voorbereiding op de grotere tekenopdracht.

De tekenopdracht: naar aanleiding van een verhaal dat ik je vertel (geleide fantasie) maak je een tekening van het beeld dat het verhaal bij jou oproept. 
Dit is uiteraard voor iedereen anders. De tekening wordt vervolgens verfraaid met stromingsbeelden. 
Je werkstuk krijgt een voor jou passende titel.

Met respect voor elkaar en elkaars werk bekijken we de tekeningen die gemaakt zijn en vervolgens krijg je van mij een aantal vragen die je zelf aan je tekening kunt stellen. Informatie delen mag, maar hoeft niet. Belangrijk is dat iedereen zich veilig voelt.

We werken met Lyra kleurpotloden op stevig tekenpapier.

We ronden de les af met een korte terugblik en we kijken wat de tekening je gebracht heeft.