Tekenlessen I

 

Proefles: Stromingsbeelden 

Fantasiewerk à la Hundertwasser 1/ voor kinderen 9-12 jaar

Klimt, Patronen in de schilderkunst en in jezelf..

Het Portret I en vervolg: Portret II 

Malevich

Voor alle tekenlessen geldt:

Aanmelden: Homepagina, ga naar: Contact
- Vul hier je naam, telefoonnummer of e-mailadres in.
- S.v.p. erbij vermelden aan welke tekenles (-lessen) je wilt deelnemen. 
- Liever eerst informatie/overleg? Geef het aan in je email en ik neem z.s.m. daarna contact met je op.

De tekenlessen zijn inclusief gebruik van materialen. Tijdens de les is er (kruiden-)thee /koffie voor volwassenen en voor kinderen aanmaaklimonade en iets lekkers. 
Je bent van harte welkom!!      

 

Proefles: Stromingsbeelden
Maak kennis met mijn holistische manier van tekenen

Meld je aan bij Contacten op de homepagina van deze website..

Laat je naam en telefoonnummer/e-mailadres achter en ik neem contact met je op.
Deze proefles kost € 10,-.  Lesdatum in overleg

Onderwerp: Stromingsbeelden/ Subtitel: Hoe stroom jij?
Je krijgt een stuk achtergrondinformatie over stromingsbeelden en ik laat je een paar voorbeelden zien.
Vervolgens nemen we even de tijd om bij onszelf te komen. We keren naar binnen met behulp van een ademoefening.
Samen oefenen we een paar stromingsbeelden ter voorbereiding op de grotere tekenopdracht.

                                                                    

  Fantasiewerk à la Hundertwasser 1/ voor kinderen 9-12 jaarman_met_vele_ogen_3.jpg
  Maandagmiddag: 14.30 – 16.30 uur
  Tekenlesdata: nieuwe data volgen nog..                      
  Kosten € 15,- incl. BTW per tekenles

  Heb je belangstelling voor deze lessenreeks? Is je kind wat jonger dan 9 jaar en tekent het    graag?
  Wil je dit dan aangeven op de homepagina bij Contacten?
  (Graag bij opgave ook aangeven of je allergisch bent voor iets, of als ik rekening moet      houden met medicijngebruik enz.)
  Laat je naam/telefoonnummer of emailadres achter, dan neem ik contact met je op. 

                                                                                    HUNDERTWASSER_MAN.JPG  

Over Hundertwasser…. 

De Oostenrijkse kunstenaar Hundertwasser had veel talent. Dit viel al op toen hij nog op de basisschool zat.
Hundertwasser schilderde de dingen, zoals hij ze vanuit zijn binnenwereld zag, fantasierijk en vol kleur.
In zijn werk gebruikte hij vele symbolen. Zoals spiralen, ogen, hoeden, regendruppels en schimmeltjes.

Hundertwasser was ook een architect die zijn tijd al ver vooruit was.
Hij ontwierp huizen waar de bomen en tuinen op daken groeide. Andere huizen werden deels ondergronds gebouwd.
Hij vond dat de mens de natuur en woning (de stad) moesten delen.

Tijdens onze tekenlessen gaan we een Hundertwasser landschap tekenen met bomen en golvende heuvels.
Hierin krijgen ook spiralen, oogjes, regendruppels en schimmeltjes een plekje.

Het is heerlijk om met Hundertwasser te werken!!
Van het tekenen zoals Hundertwasser dit deed, wordt je blij en het maakt de kunstenaar in je vrij.
We starten altijd samen met de tekening zodat je daarna zelf verder kan werken. Ik help je als dat nodig is.
Het is nooit fout. Het is altijd verrassend en uniek!

Het samen tekenen doen we altijd mét respect voor elkaars werk. 
We werken niet alleen aan een grote tekening à la Hundertwasser.
In elke tekenles is er tijd voor een tekenspel of andere tekenoefening, zoals bijvoorbeeld het tekenen van een gezicht.   
We bekijken hoe een neus eruit ziet of een mond of ogen..

Voor volwassenen:

KLIMT, Patronen in de schilderkunst en in jezelf..
Subtitel: 
Hoe ziet jouw levensmozaïek er uit?

Een aantal tekenlessen in het licht van de grote kunstenaar KLIMT.
Kosten: per tekenles € 17,-, totaal € 102,- (incl. BTW)/ maandagavond van 19.00 - 21.30 uur
DE VROUW en De MAN 6 tekenlessen. Lesdata:  1 september 2025,15 september 2025, 29 september 2025, 13 oktober 2025, 27 oktober 2025 en 10 november 2025
DE OMHELZING, 5 tekenlessen Lesdata volgen nog in overleg. 

Tijdens de eerste tekenlessen verdiep je je in patronen. De uiterlijke, maar ook de innerlijke patronen. Hoe wissel je patronen uit? Wat weten we over Klimt en zijn werk?  
Hoe tekende hij zijn patronen?                             

  Door leerlingen getekend en geschilderd..                                                                                                        
                                                                                                               Klimt_de_omhelzing_door_ll_2.JPGKlimt_de_omhelzing_door_ll_1.jpg                                                                         
                                                                     Een innige omhelzing.

 

De vrouw als Madonna                                

We kijken hoe je op eenvoudige wijze een lichaam in beweging krijgt op papier. 
Klimt heeft vele verschillende vrouwen geschilderd. Wat valt op in zijn werk en wat maakt deze kunstenaar zo bijzonder?
Je leert hoe het vrouwelijk gezicht getekend wordt en ook haar handen en voeten. 
Vervolgens teken en schilder je een groot  werk à la Klimt: een vrouw, naar een zelfgekozen voorbeeld. 
Je werkt onder andere met permanent markers en ecoline (waaronder goud-ecoline) en voor het verlevendigen van het beeld, met kleurpotloden en allerlei markers, stiften, krijt enz. .6d21c87b-5488-4b57-9ee3-06bde4a55e16.JPG

De vrouw als danseres. 


In een kunstwerk à la Klimt komen verschillende patronen tot uitdrukking.
Je kan vele vragen stellen aan de tekening die je gemaakt hebt. Bijvoorbeeld: Wie is deze vrouw die bij mij te voorschijn is gekomen? Wil zij mij iets vertellen? Wat zijn haar kwaliteiten en herken ik iets in haar in mezelf.

IMG_4079.jpg

 De verleidelijke vrouw. 

Tijdens de vervolglessen wordt de man onder de loep genomen. Hoe ziet zijn gezicht eruit? Hoe is de kaaklijn en zijn gezichtsindeling? Welke patronen gebruikte Klimt voor de man?
We kiezen daarna voor een werkstuk waarin een liefdevolle omarming centraal staat van.
Dit kan zijn van een man en vrouw, een man en man, een vader met een kind, kinderen, zussen enz. mag ook.
Er zijn vele mogelijkheden. Uiteraard mogen patronen niet ontbreken...
Tenslotte bekijken wij wie er in jouw werk naar voren zijn gekomen. Wat is de relatie en is er warmte in de omhelzing?                                                                                      

 Klimtmoeder_en_kind_de_omhelzing.JPG

                                                                                             Moeder en kind in innige omhelzing. 

Het portret I
(Verschoven of misschien zelfs verdwenen?)

woensdagavond van 19.00 - 21.30 uur 
Kosten: 11 lessen € 187,-
Lesdata : 3 september 2025, 17 september 2025, 1 oktober 2025, 15 oktober 2025,
29 oktober 2025, 
12 november 2025, 26 november 2025, 10 december 2025; 7 januari 2026, 21 januari 2026 en 4 februari 2026 

Heb je belangstelling voor deze lessenreeks? Wil je dit dan aangeven op de homepagina bij Contacten?
Laat je naam/telefoonnummer of emailadres achter, dan kan ik contact met je  opnemen hierover.

In deze lessen gaan we spelen met het portret en natuurlijk mag je eigen portret hierbij niet ontbreken!

Les 1/ 2: Ogen, neus en mond en verder? Hoe zit dat bij mij?
Stapsgewijs tekenen wij een portret, we kijken naar de verhoudingen van ogen, neus en mond en de plaats in het gezicht. Hoe zit dit bij jou en hoe bij mij?
Daarna spelen we ermee d.m.v. het tekenen van zogenaamde aardappelmensjes. Allerlei verhoudingen en emoties komen langs.
We werken met kleurpotlood en krijt op stevig papier.

Les 3 en 4: (G)een stromend gezicht. Het gezicht à la Hundertwasser.
Portretten, stromend en vrij  of bedekt met een hoed, pet of muts. Laat je verrassen door alles wat voorbij komt.
Materiaal: ecoline, watervaste stift, kleurpotloden en fijnschrijvers op A3 papier.

 Les 5 Het gezicht uit zijn verband getrokken, à la Picasso.
Hoe deed Picasso dat? We spelen een spel met vormen en kleuren.

à_la_Picasso_met_hoge_hoed_3.jpg

Les 6/7: Masker maken. "Achter elke masker schuilt een mens".
Waarvoor kan jij een masker gebruiken? Wie maken maskers en waarvoor?
Een kleine blik achter de vele maskers die volkeren over de hele wereld gebruiken: de rituelen, de feesten..
En natuurlijk ga jij ook een masker maken op een houten plankje met watervaste stiften, ecoline en kleurpotlood.

Masker_met_krullen_aangepast.jpg

Les 8: "Wie zit er in mijn drup?"
Met ecoline maken we een druptekening. Deze zal een tijdje moeten drogen. Ondertussen werken we verder aan het masker.
Technieken die gebruikt worden bij de druptekening zijn: Uitsparen en inkleuren. Je maakt gebruik van wat er is. Welke gezichten/ mensen komen te voorschijn? Deze les is een onderdompeling in kleuren.

Les 9/10: Portret à la Jawlensky. Minimalisering in het portret.
Wie was Jawlensky en hoe werkte hij met het portret? Wat laat je weg en wat zie je dan nog?
Je werkt o.a. met kleurpotloden op zwart papier.

Les 11:  Met je vingers en plakaatverf maak je een eigen portret.
Hoe zat het ook al weer met die verhoudingen in het gezich en hoe zit dit bij mij?
Neem een kijkje in de spiegel en laat je vingers het werk doen. Lekker intuïtief kleuren kiezen. Alles mag er zijn!

 

Het Portret II
(verfijning van wat er al is)

Donderdagochtend van 9:00 - 11.30 uur, 10 tekenlessen (€ 170,-)
Nieuwe lesdata: 11 september 2025, 25 september 2025, 9 oktober 2025, 23 oktober 2025,
6 november 2025, 20 november 2025, 4 december 2025, 8 januari 2026, 22 januari 2026 en 5 februari 2026.

Een vervolgreeks op de eerste lessenreeks van het portret.

Tijdens deze tekenlessen werken we met potlood, houtskool en/of fijnschrijvers verschillende portretten uit.
Deze portretten worden uitgewerkt in grove en/of fijne lijnen, in zwart-wit en/of kleur, met kleurpotloden en/of ecoline.
Een intense oefening waarbij je steeds beter leert kijken en waarin je kunt ontdekken met welk materiaal jij het fijnst werkt.

 

 portretten getekend door een leerlingportret_3.jpgportret_2.JPG

 

 

Malevich

Datum en tijdstip  nog te bepalen.
Heb je belangstelling, geef je dan op bij Contacten.

10 tekenlessen


Over Malevich..
Kazemir Malevich is een schilder uit Oekraïne, die opgroeide tussen de wereld van de arbeiders in de suikerbietenfabriek en de wereld van de boeren.
Hij koos de wereld van de boeren, want boeren representeerden voor hem de hele mensheid. De decoratie in de huizen vond hij prachtig: vloeren werden met klei bestreken en met tekeningen versierd. Boeren konden goed paarden en bloemen schilderen en de pysanki-eieren met symbolische geometrische motieven behoorden tot de Oekraïnse traditie. Ook de iconen namen een heel belangrijke plaats in.

Malevich vertrok uiteindelijk naar Moskou en daar zag hij een schilderij van Monet ("Cathédrale de Rouen") en werd aangetrokken tot diens lichtreflecties van de blauwe lucht in zuivere heldere tinten. Als een impressionist begon hij schilderijen te maken, maar hij verkende alles wat maar mogelijk was.
Hij schilderde symbolisch en met primitivistische elementen (o.a. borduurwerk, tapijten, tegeltjes).
Vervolgens probeerde Malevich alles in geometrische vormen te vatten. Zijn werk werd abstracter en hij ontwikkelde zich in allerlei stijlen.

Malevich ontwikkelde een eigen kunststijl. Hij is vooral bekend geworden als schilder van het beroemde Zwarte Vierkant en als oprichter van een richting die in de schilderkunst suprematisme genoemd werd.
(Suprematisme: pure geometrische vormen en kleuren worden gezien als de ultieme uitdrukkingsvormen in de schilderskunst, waarbij het emotionele aspect de bovenhand haalt op de weergave van werkelijke objecten. Het suprematisme omvatte ook theater, muziek, architectuur, decoratieve kunst en literatuur). 
In de jaren in het begin van de twintigste eeuw werd zijn werk vaak gepresenteerd als baanbrekende meesterwerken van de non-figuratieve kunst.


Tijdens de tekenlessen gaan we ons verdiepen in de vormen en de kleuren die Malevich in zijn werken gebruikte.
We maken tekeningen met kleurpotloden, met ecoline en watervaste stiften en gaan experimenteren met kubistische vormen.

  Malevich_1.jpg